Kind(eren) opvoeden



Nee betekent altijd ja tegen iets anders. Dus nee is het begin van een gesprek en niet het einde. Inbal Kashtan

 

Je kinderen zijn je kinderen niet. Zij zijn de zonen en dochters van 's levens hunkering naar zichzelf. Zij komen door je, maar zijn niet van je, en hoewel ze bij je zijn, behoren ze je niet toe ... Jij mag hun lichamen huisvesten, maar niet hun zielen, want hun zielen toeven in het huis van morgen, dat je niet bezoeken kunt, zelfs niet in je dromen. Je mag proberen hun gelijke te worden, maar probeer niet hen aan jou gelijk te maken. -Kahlil Gibran- Lees het volledige gedicht HIER.

 

Het welzijn van je kind is belangrijker, dan zijn cijfers op school.


Bijzondere kinderboeken met een leerzame levenslessen:

Tijger-tijger is het waar? Vier vragen die je weer laten lachen. Door Byron Katie en Hans Wilhelm.

Ik ben, wat ik denk! De kracht van affirmaties voor kinderen. Door Louise L. Hay met Kristina Tracy.

Ik zweef door het leven! Tien geheimen voor kampioenen. Door Dr. Wayne W. Dyer met Kristina Tracy.

Geen excuus! Weg met smoezen, uitvluchten en andere redenen om iets niet te doen, te zijn of te hebben. Door Dr. Wayne W. Dyer met Kristina Tracy.

Laat je wensen uitkomen! Door Bärbel Mohr en Dieter M. Hörner.


Geboorteverhaal® is onderdeel van ieder hulpverleningstraject (-9 tot 18 jaar).

De voorbereiding op de zwangerschap, de zwangerschap en geboorte verlopen niet altijd zoals je van te voren had bedacht of gehoopt. Als je zelf uit balans raakt als ouder, wanneer je vastloopt in de opvoeding aan je kind, of je merkt dat de interactie niet makkelijk verloopt, kan de oorsprong daarvan ook liggen de voorbereiding op de zwangerschap, de zwangerschap, het geboorteproces en het prille begin.

Geboorteverhaal® meenemen in een begeleidingstraject brengt een ander licht in de zoektocht die je als ouder of (beroeps) opvoeder hebt. 


Nog meer boekentips

Hoe verhalen kinderen genezen. Verbeeldingskracht als heelmeester van Anneke van der Meer. 

Opgroeien in vertrouwen. Opvoeden zonder straffen en belonen van Justine Mol.

Het einde van de opvoeding van Jan Geurtz met o.a. een verwijzing naar het (volledige) gedicht van Kahlil Gibran.


Het kind als spiegel (www.hetnieuwekind.nl) >> Puurheid, magie en verwondering. Het hart van een kind is als een fotografische plaat, klaar om te weerspiegelen, waaraan het blootgesteld wordt. Wat ziet een kind? Wat voelt een kind? En welk gedrag vertoont het?

 

Is jouw kind verslaafd? (www.mijnkindisverslaafd.nl) >> Deze website richt zich op het coachen en begeleiden van ouders van een kind met een verslaving. Passievol en met hart en ziel zet Esther zich in voor deze ouders om hen te helpen bij het creëren van meer rust en harmonie in het gezinsleven. Verandering van de levenshouding van de ouder draagt bij aan een betere kwaliteit van het eigen leven, maar ook aan het herstel van het kind. 

 

Herstel, behoud of versterk de relatie met je gamende kind Parents of Play is het enige uitgebreide platform voor opvoeders en professionals dat toegang biedt tot een volledig spectrum aan bronnen, variërend van digitale cursussen en gratis hulpmiddelen tot een netwerk van opvoeders, ervaringsdeskundigen en professionals.

 

Coaching voor grote én kleine mensen (www.infotruecolours.nl) >> Speciale aandacht voor de begeleiding van Hoogsensitieve Kinderen en hun gezinnen. Bijvoorbeeld: kinderen met slaapproblemen, gedragsproblemen, ADHD, PPDNOS/autisme, dyslexie en dyscalculie.

 

Gezinnen ondersteunen gezinnen bij de opvoeding (buurtgezinnen.nl) >> Onder het motto ‘Opvoeden doen we samen’, koppelt Buurtgezinnen gezinnen die steun kunnen gebruiken aan een stabiel gezin in de buurt. Zo krijgen kinderen wat extra liefde en aandacht en worden ouders ontlast.

 

Stichting Vitalis ( www.vitalismaatjes.nl) >> Vitalis is een professionele non-profit organisatie en heeft als doelstelling het begeleiden van kinderen in de leeftijd van 5 tot en met 18 jaar, die zich als gevolg van een tekort aan aandacht in een kwetsbare positie bevinden en het risico lopen in de problemen te raken. Dit ter voorkoming van intensieve professionele jeugdhulpverlening.

 

Growing together (gezinnig.nl) >> De collectie van Gezinnig bestaat uit communicatie- en planningstools. Vrolijke en praktische producten die verbinding creëren en houvast bieden. Samen met educatief schrijfster Michal Janssen is een uitgebreide collectie Kletsboeken gemaakt. Verschillende thema’s met één gemene deler: ze stimuleren op speelse wijze het contact tussen kind en ouder. Inmiddels zijn al 250.000 boeken uit de Kletsserie verkocht.

 

Kijk eens op www.gezichtspunten.nl en vind daar o.a. een boekje over opvoeding en puberen (om mens te worden).

 

Of kijk eens op balansdigitaal.nl Vereniging Balans staat op voor ouders van kinderen en jongeren die net iets meer, of iets anders nodig hebben bij het leren of in de opvoeding. Zij delen kennis met ouders en professionals. Balans ondersteunt en vertegenwoordigt ouders zo goed mogelijk door op verschillende manieren informatie en kennis te delen. En komt op voor ouders en kinderen in politiek Den Haag. 

 

Het NCJ is een preventie-expert en dé bondgenoot voor diegene die bij wil dragen aan de gezondheid van ieder kind en die schouderschap biedt aan ouderschap. Wij weten dat inzetten op preventie – het actief bevorderen en beschermen van ieders gezondheid – loont. En dat hoe eerder we (gezondheids)problemen in een kinderleven of gezin voorkomen, hoe beter.


 Een vriendelijk woord van een kind

  1. Verwen me niet. Ik weet best, dat ik niet alles hoef te hebben wat ik vraag, ik probeer je alleen maar uit.
  2. Wees gerust flink tegen me. Dat vind ik wel fijn, dan weet ik waar ik aan toe ben.
  3. Gebruik GEEN kracht. Daarvan leer ik alleen maar dat alles om macht draait. Ik reageer veel gewilliger als je me gewoon leidt.
  4. Wees niet inconsequent. Dat brengt me in de war en daardoor zal ik nog meer proberen overal mijn zin in te krijgen.
  5. Doe geen beloften die je niet na kunt komen. Daardoor zou ik mijn vertrouwen in je gaan verliezen.
  6. Ga niet in op uitdagingen als ik iets zeg of doe om je van streek te maken. Anders zal ik nog meer van dit soort overwinningen proberen te halen.
  7. Geef me NIET het gevoel dat ik kleiner ben dan ik ben. Ik zal dat misschien goed proberen te maken door me stoer te gedragen.
  8. Besteed niet zoveel aandacht aan mijn slechte "gewoonten". Dat moedigt mij alleen maar aan ermee door te gaan.
  9. Probeer mijn gedrag niet op het hoogtepunt van een conflict te bespreken. Om de een of andere reden werken mijn oren dan niet zo goed en is mijn bereidwilligheid nog minder. Ik vind het best als je de vereiste maatregel treft, maar laten we praten erover uitstellen.
  10. Geef me niet het gevoel dat mijn fouten zonden zijn. Ik moet leren fouten te maken zonder een sul te zijn.
  11. ZEUR NIET! Als je dat wel doet, moet ik mezelf in bescherming nemen, door te doen alsof ik doof ben.
  12. Vergeet niet dat ik graag iets probeer, daar leer ik van, leg je daar maar bij neer.
  13. Bescherm me niet tegen de gevolgen. Ik moet toch van mijn ervaringen leren?
  14. Let niet zo erg op mijn kwaaltjes. Als je dat doet, ga ik ze misschien wel leuk vinden, want ik krijg er aandacht voor.
  15. Doe niet alsof je zelf volmaakt bent of onfeilbaar, want dat geeft mij het gevoel dat ik zoiets nooit zou kunnen bereiken.
  16. Maak je maar geen zorgen over het kleine beetje tijd die we samen doorbrengen. Waar het om gaat is, HOE we die tijd doorbrengen.
  17. Laat mijn angsten geen bezorgdheid bij je wekken. Dan wordt ik nog banger. Laat me liever zien hoe moedig ik kan zijn.
  18. Vergeet niet dat ik niet goed kan gedijen zonder een heleboel begrip en onthoud: ik leer meer van een goed voorbeeld, dan van iemand die steeds kritiek op mij heeft.

Het boek de pretparkgeneratie van Aryan van der Leij gaat over het feit dat alles tegenwoordig maar leuk moet zijn voor de kinderen. Dat dit leidt tot excessen op latere leeftijd. Opvoeders zijn diegene die het tij kunnen keren.


Edith Hagenaar vertelt:

 
Het enige wat moeders hoeven doen is leven geven. Punt. Dat is alles. De rest is bonus. 
 
Het is zelfs niet haar taak om van je te houden – ondanks dat ze dat wel doet, ook als ze het niet toont op de manier die jij als haar kind graag zou ervaren. En het is zeker niet haar taak om voor jou de hemel op aarde te creëren. 
 
Jouw moeder heeft gedaan wat ze moest doen: jou het leven geven. Meer hoefde ze niet te doen. Dus telkens wanneer ze iets voor je deed – ontbijt voor je maken, je aankleden, je ter adoptie afstaan, zorgen dat er brood op de plank was, aan je denken – was dat een daad van liefde.
 
Telkens wanneer ze iets niet voor je deed – je niet knuffelen, je verhalen niet aanhoren, er niet zijn – schoot ze niet tekort, faalde ze niet, verzaakte ze niet en was het al helemaal niet een bewijs dat ze niet van je hield. Het zegt slechts iets over wat ze kón, wat ze fysiek en mentaal kon doen op dat moment in haar leven. Het zegt niets over de intentie die ze had, of over haar liefde voor jou. En nogmaals: ze hoefde het ook niet te doen, want de enige taak van moeders is leven geven.
 
Telkens wanneer ze je iets aandeed – je misbruiken, tegen je schreeuwen, jouw dromen verbieden, je mishandelen – hoe laakbaar dat gedrag ook is en zonder dat gedrag op welke wijze dan ook te vergoelijken – toont dat evenmin dat ze niet van je hield, je niet respecteerde of je minachtte. Het toont slechts haar onvermogen om met haar eigen pijn om te gaan, het toont slechts hoe verward ze was, het toont slechts dat zij onkundig was haar liefde voor jou te laten stromen.
 
De enige taak die jij hebt, als kind van je moeder, is je moeder te eren als degene die jou het leven heeft geschonken. Alle andere gedachten die je over haar hebt, zijn je vrijwillige keuze. Maar weet dat gedachten van compassie en liefde over je moeder, een geschenk zijn aan jezelf, en gedachten van verwijt of minachting of afkeuring, jouzelf pijnigen.
 
Aan jou de keus. Aan jou de keus om dankbaar te zijn voor alle bonussen, groot en klein... 

De 'how to really love a child' tekst is geschreven door Susan Ariel Rainbow Kennedy alias S A R K.


Gedicht