Betere wereld


If we believe in the dreams of others and create platforms for the opportunities, yes, they can achieve their dreams. Dr. Tererai Trent


Bestel je wel eens online boeken? Koop ze dan bij YouBeDo. Dit is een online winkel voor consumenten en bedrijven met een bijzondere missie: goed doen met boeken. Tot 12% van elke aankoop doneren ze aan een maatschappelijk doel dat jij kiest.

 

DiSK staat voor Digitale Sociale Kaart en is de wegwijzer naar hulp bij inkomen, werk, wonen, welzijn en zorg in uw gemeente of regio. DiSK helpt de burger en professional bij het vinden van de juiste voorziening en is het instrument voor een goede uitvoering van de WMO en de Participatiewet. Klik hier om naar de website www.digitale-sociale-kaart.nl te gaan.

 

52wekenduurzaam nodigt je uit om je eigen leven stapje voor stapje duurzamer te maken. Ze focussen op acties die ons leven leuker, mooier, gezelliger, goedkoper en gezonder maken. Want dan is het veel makkelijker vol te houden én bereiken we meer. Win-win dus.

Hoe werkt het?

  • Ze geven je iedere week een nieuwe uitdaging. 52 weken lang. Met steeds een ander thema. Zodat jij kan uitproberen wat bij jou past. Er zijn zes thema’s: Voeding, Energie, Circulair, Groen, Mobiliteit of Leefstijl.
  • Je krijgt een email met de teaser en de link. De uitdaging zelf staat op onze website.

 

Op de website thehappyactivist.org staat te lezen: Een bloeiende samenleving begint met sterke wortels. Daarom steunen wij duurzame initiatieven, startups en popups van onderop. Met onze dagelijkse feelgood filmpjes helpen we deze vrolijke veranderaars gratis aan de aandacht die ze verdienen. En de rest van Nederland aan een beter humeur. The Happy Activist is in 2019 opgezet door reclameman Matthijs Jaspers om kleine duurzame initiatieven van ons land net zoveel bereik te geven als grote organisaties met diepe zakken.

 

De maatschappelijke marktplaats (idealenkompas.nl) >> Wij matchen mensen met goede ideeën aan organisaties en personen die willen bijdragen aan de samenleving. Een idee realiseer je niet alleen. Soms is er geld nodig, soms advies, kantoorruimte of “handjes”. Hoe vind je die?! Via het IdealenKompas, de maatschappelijke marktplaats. Meld je gratis aan en vind je juiste match!

 

Sinds 2015 zet MAEX zich in voor een sociale en duurzame samenleving door het versterken van maatschappelijke initiatieven en sociale ondernemingen. Om op een toegankelijke manier inzicht te geven in maatschappelijke impact, is in 2019 de Social Handprint ontwikkeld als onderdeel van het MAEX platform. Daarmee hebben wij de afgelopen jaren vele initiatieven, overheden en fondsen ondersteund in het inzichtelijk krijgen van hun bijdrage aan de SDG’s.

 

Together we fund the future. Beleggen met financieel rendement en duurzame impact. Met uw investering zet de ondernemer de volgende stap. Meer info op www.oneplanetcrowd.com/nl

 

Voor een betere & duurzame wereld voor iedereen (www.sdgnederland.nl) >> De Sustainable Development Goals (SDG’s), zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. SDG Nederland is het netwerk van iedereen die in ons land aan de doelen wil bijdragen.

 

Publiekewaarden.nl en hun drie pijlers: 

  • DENKEN! Reset democracy, reclaim the public, re-aim capital. Ons Instituut onderzoekt en verbetert de publieke zaak door publieke problemen duurzaam en waardengedreven op te lossen. 
  • DOEN! In ons Sociaal Hospitaal organiseren we betere en goedkopere zorg en zekerheid voor mensen die dat het hardst nodig hebben. 
  • LEREN! De School voor Publieke Waarden geeft je nieuwe inzichten die essentieel zijn voor de publieke zaak van morgen. Door je eigen praktijk mee te nemen.

 

Leger des Heils (legerdesheils.nl) >> Het Leger des Heils is een internationale beweging en behoort tot de universele christelijke kerk. Zijn boodschap is gebaseerd op de Bijbel. Zijn dienstverlening wordt gestimuleerd door de liefde tot God. Zijn opdracht is het Evangelie van Jezus Christus te prediken en in Zijn naam menselijke nood te lenigen zonder enige vorm van discriminatie.

 

De Deventer Jan Terlouw lezing. Het gedachtegoed van Jan Terlouw is uitgangspunt bij de Lezing. Met dit jaarlijkse evenement worden maatschappelijk relevante thema’s als duurzaamheid, de staat van het land en het nemen van verantwoordelijkheid in een snel veranderende samenleving uitgediept, in historisch perspectief geplaatst en letterlijk op een podium geplaatst. Er wordt een dialoog tussen generaties tot stand gebracht middels de lezingen. Meer informatie op deventerschouwburg.nl/deventer-jan-terlouw-lezing

 

Boek: No Impact Man. Grappig en makkelijk leesbaar boek geschreven door een vader die met zijn vrouw en kind één jaar lang extreem milieubewust gaat leven. Ze wonen in New York en terwijl hij het boek schrijft en alles bijhoudt op zijn blog wordt de media getriggerd en neemt het een enorme vlucht. Ik heb de eerste druk uit 2009 gelezen in 2021. Ondanks dat vond ik het een plezierig boek om te lezen. Het zet je aan het denken. Meer info over de schrijver op colinbeavan.com

 

De Nederlandse Uitdaging maakt dé match tussen bedrijven en goede doelen. Samen verbeteren we de leefkwaliteit van onze samenleving. De Nederlandse Uitdaging is dé maatschappelijke makelaar van Nederland! Samen met onze partners maken wij het mogelijk om een enorme maatschappelijke waarde te creëren door bedrijven aan goede doelen te koppelen. Met onze maatschappelijke projecten, die wij uitdagingen noemen, helpen we mensen die het nodig hebben. Meer informatie op de website nluitdaging.nl

 

Hulp nodig bij jouw bewonersinitiatief? KNHM foundation vergroot de eigen kracht van de samenleving. We inspireren, adviseren en verbinden maatschappelijke initiatieven waardoor zij sneller groeien. Meer info op knhm.nl

 

HetkanWEL is een onafhankelijk platform met een duidelijke missie: zoveel mogelijk mensen inspireren tot een groener, eerlijker en leuker leven. Met onze dagelijkse content geven we praktische tips, houden we je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, trends en innovaties en interviewen we inspirerende groendoeners, pioniers, andersdenkenden en veranderaars. We onderhouden nauw contact met onze community en horen dan ook graag van je als je vragen hebt of verhalen, tips en feedback met ons wilt delen. Meer informatie op hetkanwel.nl

 

De Stichting Kracht in NL is een stichting die maatschappelijke initiatieven, buurt- en bewonersinitiatieven, wijkondernemingen en sociale ondernemingen versterkt door middel van impact doneren en investeren op basis van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Onder impact doneren wordt verstaan dat op basis van de gemaakte of de te maken sociale impact gedoneerd wordt. Die impact (waarde) wordt uitgedrukt in de bijdrage aan de SDG’s. De Stichting Kracht NL streeft naar een sociale en duurzame samenleving waarin maatschappelijke initiatieven goed verankerd zijn.

 

Boek: Dit is een goede gids, voor een duurzame lifestyle van Marieke Eyskoot. Staat boordevol tips, groene merken, korte interviews en websites. Thema's; kleding & accessoires, verzorging, eten, wonen & werken, vrije tijd en weten. Voor iedereen die duurzame stappen wilt zetten. 

 

Thegreenlist.nl is hét lifestyle magazine en de grootste INSTAGRAM-COMMUNITY voor mensen die groener willen leven. Met de nadruk op groener, omdat ze iedereen willen verleiden om met hen mee te doen. Ze willen laten zien dat duurzamer leven belangrijk én leuk is, dat je nog steeds evenveel avonturen kunt beleven en lekker kunt leven. Ze zijn wars van het belerende vingertje en de je-doet-het-niet-goed-genoeg mentaliteit. 

Hun missie is om mensen dagelijks op ideeën te brengen voor een duurzamer leven. Dit doen ze via de website, de socials, (E)BOOKS,  HUN NIEUWSBRIEF, de PODCASTSERIE ‘DIE DUURZAME MEIDEN’ en door samen te werken met mooie brands en goede doelen. 


De wereld in actie (secure.avaaz.org) >> Het kernteam van Avaaz, verspreid over vier continenten, voert campagne in 17 talen en wordt ondersteund door duizenden vrijwilligers. Ze voeren actie door petities te ondertekenen, mediacampagnes te financieren, overheden te e-mailen en te overtuigen, en “offline” protesten en manifestaties te organiseren. Zo zorgen ze ervoor dat de meningen en waarden van mensen over de hele wereld invloed hebben op besluitvorming die ons allemaal aangaat.

 

H&M Foundation (www.hmfoundation.com) >> H&M Foundation accelerates solutions towards a socially inclusive and planet positive textile industry. We use philanthropic resources to fund vital research and breakthrough innovation, develop powerful partnerships and create inspiring storytelling that shifts narratives.


DOWN to EARTH is a mirror to humanity, a poignant and timely reflection on our civilised world. The movie invites us to see the world through the eyes of the Earth Keepers. It takes us on an inner journey, connecting us with the source and the mutual path we are walking. DOWN to EARTH is both a wake up call and a resurgence of hope for our world to come.

Inmiddels is de film van 90 minuten gratis te zien via de 'Down to Earth' website. Ik kan je hem van harte aanbevelen om te gaan kijken.