Dyslexie en touwtje springen

Gepubliceerd op 15 augustus 2023 om 16:26
Touwtje springen is goed voor het brein

Praktisch hulpboek geschreven door Marijke van Vuure voor ouders van kinderen die lezen lastig vinden. Beweging is nodig om de hersenen en de zintuigen te stimuleren. Door te bewegen worden nieuwe zenuwbanen aangelegd en ontstaan er verbindingen tussen verschillende hersengebieden. Deze verbindingen zijn nodig voor een goede ontwikkeling en samenwerking van de hersenen. 

 

Ouders die een kind hebben die goed is in sport zeggen vaak: 'De motoriek is goed'. De grove motoriek is dan goed, maar de fijne motoriek, zoals schrijven, knippen, veters strikken, aan- en uitkleden gaat vaak moeizaam. De ontwikkeling van de motoriek gaat altijd van groot naar klein: schouders > ellebogen > polsen > handen > vingers.

 

Als een kind gaat leren schrijven, is het nodig dat de schouder, elleboog en pols zich goed ontwikkeld hebben. Als er namelijk een beroep gedaan wordt op de vingers en de ontwikkeling van de elleboog of pols is overgeslagen, ontstaat er iets krampachtigs. Schrijven kost dan moeite.

 

Statistisch is aangetoond dat het trainen van de fijne motoriek invloed heeft op de leesvorderingen. Het is dus zeer aan te raden om de fijne motoriek te trainen als er problemen zijn met lezen.

 

Wanneer een kind van 8 of 9 jaar in spiegelschrift schrijft en de letters of cijfers nog omkeert, dan moeten we ons wel zorgen maken. De hersenbalk is dan onvoldoende gerijpt c.q. nog niet klaar waardoor er geen goede verbinding is tussen beide hersenhelften. Zowel de linker- als rechterkant als voor en achter in de hersenen. 

 

Wees als ouder alert wanneer je kind (raar maar waar: voornamelijk jongetjes) is geboren tussen augustus en december. Hij is dan nog 5 jaar als hij in augustus naar groep 3 of eerste klas gaat. Overleg goed met de leerkracht of je kind wel toe is aan leren lezen. Beter een jaar later leren lezen, dan te vroeg beginnen!

 

Een spelling- of leesprobleem is niet altijd dyslexie.

 

De ogen kunnen onafhankelijk goed van elkaar functioneren, maar met de samenwerking kan er iets niet in orde zijn. Een functionele optometrist heeft gestudeerd om dit probleem te herkennen, een opticien NIET. Een visuele training en/of prisma bril kan dit probleem verminderen.

 

Televisiekijken en achter een computerscherm zitten zorgen ervoor dat jouw kind weinig oogbeweging krijgt. De oogspieren worden lui waardoor de oogontwikkeling achterblijft. Beste oplossing is spelen, bewegen en oefeningen voor de ogen.

 

Veel dyslectische kinderen hebben een zeer goed ontwikkeld langetermijngeheugen, maar sommige hebben moeite met het visuele kortetermijngeheugen. Een goede test is een potje memorie spelen, dan weet je meteen hoe het gesteld is met het visuele kortetermijngeheugen. Is memorie lastig, dan wordt er aangeraden om meer visuele spelletjes te spelen. In het boek vind je diverse voorbeelden.

 

Sommige dyslectische kinderen hebben moeite met het auditieve geheugen. Als een kind niet goed articuleert kan dit leiden tot moeilijkheden met het onderscheiden van klanken. Ze kunnen mondeling gegeven informatie niet goed vasthouden. Tip: Doe luisteroefeningen. In het boek staan voorbeelden.

 

Door te meskeren (is met twee handen tegelijk op een rechtopstaand bord dezelfde bewegingen uitvoeren) worden de hersenhelften gestimuleerd om samen te werken en dat komt het lezen ten goede. Kinderen die een aantal weken op het meskerbord oefenen, gaan vaak met sprongen vooruit als het om lezen gaat.

 

Alles wat wij zelf bedenken en creëren, onthouden we het best. Daarom is het zelf kleien van letters een absolute aanrader voor kinderen met leesproblemen. Let op: Voordat je begint te kleien van letters is het belangrijk dat je kind minimaal zes tot acht weken tweehandige motorische oefeningen heeft gedaan.

 

In hoofdstuk 12 vind je allerlei tekenopdracht voorbeelden, zoals spiegelend tekenen, stippen verbinden, dansen op papier, zwierige linten, de lappendeken, lemniscaten maken en teken eens een liedje. In hoofdstuk 13 staan drieminuten spelletjes. Je kunt dan denken aan motoriek spelletjes (tollen, vingertoppen lopen, tafel/handen/tafel/knieën, jongleren met 2 ballen), raadsels, tast- en lichaamsspelletjes, auditieve- en visuele spelletjes. 

 

Verder wordt er in het boek nog besproken over los en aan elkaar schrijven + Hoe vertel ik aan een kind wat dyslexie is?

 

Hoofdstuk 16 bestaat uit een 10 stappenplan 'op weg naar vlot lezen en schrijven' en is inclusief een 14 wekenplanning. De 10 stappen zijn:

  1. In gesprek met de leerkracht.
  2. Schoolbegeleidingsdienst.
  3. Zelf je kind helpen m.b.v. dit boek.
  4. Ogentest.
  5. Heeft je kind er zin in?
  6. De voorbereidingen.
  7. Adviezen.
  8. Welke hulp?
  9. Een plan van dag tot dag.
  10. Afbouwfase.

 

Meer informatie op www.ozolezen.nl