Puberteit, Jeanne Meijs

Gepubliceerd op 8 augustus 2025 om 13:49

De subtitel van dit boek is 'De smalle weg naar innerlijke vrijheid'. Na het lezen van dit boek heb ik een aantal punten genoteerd die ik graag met je deel. Als er ergens 'hij' staat, dan mag je dit ook lezen als 'zij'. 

 

Houd je puber in beweging

  1. Fysiek. Of ze nu dansen, schaatsen, sporten, wandelen of bergen beklimmen, zolang ze in beweging zijn, ontwikkelen ze zich. Maar dit kan ook door ze te leren koken of het huis te laten schilderen. 
  2. Spijsvertering. Regelmatige maaltijden met voedsel waaraan innerlijk gewerkt moet worden. Liever de boterhamkorsten, dan alleen zachte boterhammen zonder korst. Het doet er niet toe dat ze naast de maaltijden nog een patatje gaan eten, als de meeste dagen van de week maar een regelmatig goed voedingspatroon vertonen.

 

De prijs van de geslaagde middelbare school

Intellectuele arbeid van enig niveau vreet zielskracht. Wanneer de denkprocessen in een mens resultaat willen hebben, dient hij ze levend te maken. Hij moet zich er iets bij voorstellen, hij moet zich ermee verbinden, er gevoel voor ontwikkelen. Dat kost zielskracht.

Het tempo en de manier waarop onze reguliere middelbare scholen pubers kennis bijbrengen, is een regelrechte aanslag op de zielskracht. Wanneer de leerkracht nog bevlogen is en zijn leerstof bezield weet te brengen, geldt dat veel minder. Dan schenkt deze gouden leerkracht wat de kennisverwerving het kind ontneemt. Wanneer er erg veel doen en ervaren in de lessen gebracht wordt, helpt dat ook enorm. Ook het creatief verwerken van het geleerde is een grote hulp. Maar het zuiver aanhoren van kennis, het lezen van kennis en het onthouden en domweg toepassen ervan zijn allemaal ontzielde zaken. Om compleet te worden zuigen ze zielskracht uit het kind naar zich toe. Of het blijft dorre, droge, onvruchtbare stof.

 

Als een kind veel zielskracht heeft, dan verzet het zich nogal eens tegen deze roofbouw en weigert veel tijd en energie in de studie te stoppen. Eigenlijk een gezonde reactie, die echter wel een scala aan problemen oplevert.

Als een kind weinig zielskracht en weinig verstandskracht heeft, dan is er nog niet zoveel aan de hand. Er volgt dan maar weinig school en veel praktijk; het gevolg is dat de ziel niet zo wordt beroofd.

Als het kind weinig zielskracht heeft en veel verstand, dan ontstaat er een echte valkuil. Het kind zal vanuit de innerlijke zoeker zich magnetisch aangetrokken voelen tot al die kennis en de beroepsgroepen die daar in het latere leven mee verbonden zijn. Alle zielskracht wordt gebundeld en ten dienste van het leerproces verbruikt. Het leerproces verloopt dan vaak vlekkeloos, maar de puber zal niet puberen, omdat er weinig of geen energie meer voor over is. Veel van onze knappe koppen zijn op die manier nooit vrijgemaakt in de ziel. Zij ontwikkelden hun verstandelijke talenten ten koste van hun zielopdracht. Het resultaat is de droge professor, die emotioneel arm en afhankelijk is, maar verstandelijk hoog ontwikkeld.

Jeanne pleit ervoor dat de samenleving deze getalenteerde, maar zielarme jongeren extra tijd geeft. Verleng hun grote vakantie tot 3 maanden, geef ze extra tussen jaren, zodat ze tijd en energie krijgen om ook in de puberteit te puberen. Zo'n tussen jaar is voor deze kinderen van (ziel) levensbelang.

 

Huiswerk

Het huiswerk is in veel gezinnen een bron van conflict. Ze blijven, maar voor de tv zitten of doen iets anders, maar gaan niet aan hun huiswerk. Of ze zitten zogenaamd huiswerk te maken, maar dromen maat wat voor zich uit of doen iets anders. Tip: Zorg voordat de puberteit begint dat er hulp is gegeven om een goede regelmaat en vorm te ontwikkelen bij het indelen van zijn tijd, zijn energie en de wijze van studeren. In het kader van 'een goed begin is het halve werk'. 

Zorg voor een rustige sfeer in huis, pak als ouder je eigen werk op (geef het goede voorbeeld), toon belangstelling. Maak van je ouderschap NOOIT een bewakingsdienst.

 

Eigen kamer

Zorg voor een plek waar hij zich kan terugtrekken. Liefst de eigen slaapkamer. Maar wel zo dat het geen veredelde studentenkamer wordt met tv en koelkast. Ook moeten er alarm bellen gaan rinkelen als een kind niet meer van zijn kamer afkomt of nooit zichzelf terugtrekt op zijn slaapkamer.

Pas als er een gezonde verhouding in huis bestaat tussen aan de ene kant gezamenlijkheid en openlijkheid en aan de andere kant alleen met privacy, dan is de sluisperiode zinvol. Het ene moment heeft een jongere meer behoefte aan afzondering dan het andere moment. Hiervoor zijn geen standaardregels te geven, dat is per kind verschillend. 

Schend de privacy van jouw puber niet. Vraag of je iets mag lenen en pak niks ongevraagd. Vraag als je iets wilt weten en ga niet afluisteren. Ga niet stiekem in de kamer neuzen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.