Ik volg de IMU al een tijdje. Vind hetgeen zij doen interessant. Toen ik werd gebeld met de vraag of ik voor € 47 wilde meedoen met de IMU 28 dagen challenge hoefde ik niet 2x na te denken. Ik zei meteen volmondig JA. De challenge heeft 28 dagen achter elkaar plaatsgevonden. Elke dag van 10 tot 11 uur. Voor € 50 kon je de opnamen erbij kopen, zodat als je een keer één dag er niet bij kon zijn je dit kon inhalen. Superhandig, dus erbij gekocht. Achteraf bleek het laatste bedrag uit twee delen te bestaan: € 30 opnamen + € 20 VIP groep. Oh ja, alles excl. btw.
Verrassing
Doordat ik de opnamen voor de 28 dagen challenge 2021 erbij had gekocht kreeg ik toegang tot de IMU-leden portal (leden.imu.nl/resources). In het verleden heb ik bij de IMU de opnamen van hun IMU-event 2019 gekocht, dus ik was al bekend met hun leden portal (zie mijn blog IMU-event 2019). Alles wat je koopt, wordt toegankelijk. Alles waar dus een slotje bij staat en niet toegankelijk is, is niet voor betaald en dus ontoegankelijk. Klinkt logisch, maar toch. Er bleken op mijn account een tweetal zonder slot te staan. Ik dacht: gaaf! Extra? Gratis? Enkele dagen later besefte ik mij dat ik deze twee eind 2020 tijdens hun black friday deal had gekocht. Was ik gewoon compleet vergeten door alle december drukte :-0
Zilver
De door mij aangeschafte IMU black friday deal van 2020 bestond uit alle opnamen van de IMU Silver Sessies (4 modules, 13 lessen) voor € 67 en het kassakoopje (die ik niet kon laten liggen natuurlijk) voor € 17 waren de opnamen van de masterclass; memberships en community building (13 video's). Alles excl. BTW. De masterclass ging in feite over hun Huddle systeem. Interessant, maar voor mij niet relevant. De IMU Silver Sessies vond ik interessanter en ik hoop in de toekomst ook echt iets met de inhoud te kunnen gaan doen. Alleen voor nu, als ondernemer zonder onderneming (ha, ha), is het voor mij niet toepasbaar.
Gestopt
De 28 dagen challenge heb ik niet afgemaakt. Het was alleen, in mijn ogen, voor ondernemers die al concreet: A) een product hebben, B) een cursus hebben, C) een product en cursus hebben. Ik had niks. Niet eens een idee. Ik hoopte door de challenge geïnspireerd te raken. In de challenge was al snel duidelijk dat deze niet geschikt was voor mensen met een uitgebreide webwinkel. Wat weer wel slim was, is om 1 à 3 marge rijke producten te kiezen en daar een Phoenix site voor te bouwen. IMU leeft van de abonnementen voor hun zelfgemaakte software. Te weten een gebruiksvriendelijk website bouw systeem die SEO vriendelijk is (Phoenix), een betaalpagina met slimme opties (Plug & Play) en een community / cursus platform (Huddle).
Bla Bla Chat
Tijdens de challenge werd het gewerkt vanuit Phoenix. Alle deelnemers konden zich gratis opgeven voor een proeftermijn. Als ze wilden zelfs van alle 3 de programma's; Phoenix, Plug & Play en Huddle. Ik had me aangemeld voor Phoenix en Plug & Play. Hierdoor kon ik de eerste dagen van de challenge makkelijk meedoen en het uitgelegde meteen in praktijk brengen. Langzaam aan werd het steeds gecompliceerder. In de zin van, als je echt van start wilt gaan of je hebt reeds een product en/of cursus, dan had je meer nodig, bijvoorbeeld Mailblue voor het organiseren van jouw e-mail lijsten en Camtasia voor het bewerken van jouw video's. Niks mis mee, maar de kosten lopen op die manier steeds verder op. Gelukkig hadden we bij de challenge een live chat met alle deelnemers. Hierdoor konden er heel veel tips gedeeld worden.
Veel, meer, meest
Het "3 stappen model" om van iemand een vaste klant te maken is leidend. Eerst een gratis product bijv. e-book. Daarna een product en/of cursus die niet zoveel kost (eerste aankoop bewerkstelligen). En pas daarna een product en/of cursus waar je veel marge op maakt (bijv. lidmaatschap). Hierdoor kan je langzaam de klant zijn vertrouwen winnen en heb je op termijn een vast inkomen door het terugkerende abonnementsgeld bij een lidmaatschapsmodel. Eigenlijk leggen ze je stap voor stap uit hoe zij zelf hun bedrijf runnen. Ze weten waar ze over praten dus.
Tips
Er werden veel tips gegeven en gedeeld. O.a. hoe je gratis een simpel logo kunt maken met alleen jouw bedrijfsnaam en een plaatje. Ze adviseerden daarvoor de website: pixlr.com/nl/
Ik denk dat de IMU 28 dagen challenge alleen interessant is voor je als je echt al 100% weet wat je wilt gaan verkopen. Verder kan ik geen argument bedenken om het niet te doen, want er worden veel goede tips gegeven. Wel is het handig om met de IMU-software te werken, maar ja ... dat spreekt voor zich. Toch?
Liefs, Marjolein
P.s.: Stop met denken. Start met doen. Gooi nu het roer om! Het is altijd het juiste moment.