Zero to one. Creëer de toekomst

Gepubliceerd op 4 december 2021 om 17:32
betrokken personeel

Op de kaft van dit boek staat; Wat  iedere ondernemer kan leren van Silicon Valley. Het is geschreven door Peter Thiel samen met Blake Masters. Interessant boek, zodoende dat ik er graag een samenvatting voor maak. Laten we maar meteen beginnen, dan kan jij ontdekken wat ik heb ontdekt. Oh ja, hoofdonderwerp zijn monopolies binnen de bedrijfswereld (niet het bordspel, ha ha).

4 Principes die je vooruit helpen;

  1. Beter onbevreesd, dan alledaags zijn.
  2. Een slecht plan is beter dan geen plan.
  3. Concurrentiemarkten vernietigen winsten.
  4. Omzet is net zo belangrijk als het product.

Monopolies

Monopolies zijn de motor achter de vooruitgang, omdat de belofte van jarenlange of zelfs decennialange monopoliewinsten een krachtige prikkel is om te vernieuwen. Monopolisten kunnen doorgaan met vernieuwen, omdat de winst hen in staat stelt lange termijnplannen te maken en ambitieuze onderzoeksprojecten te financieren waar bedrijven die in de concurrentie opgesloten zitten alleen van kunnen dromen.

Als je een rivaal niet kunt verslaan, kan je soms beter fuseren!

Elke monopolie is uniek, maar de meeste hebben één of andere combinatie van de volgende kenmerken; bedrijfseigen technologie, netwerkeffecten, schaal bezuinigingen en een merknaam.

Geheimen

Het grootste geheim van risicokapitaal is dat de beste belegging in een succesvol fonds net zo goed presteert als de rest van het hele fonds of zelfs nog beter.

De beroemdste en bekendste ideeën van nu zijn ooit onbekend en onverwacht geweest.

Welk waardevol bedrijf is nog door niemand bedacht? Elk goed antwoord is per definitie een geheim: iets belangrijks en onbekends, iets wat moeilijk maar doenlijk is. Als er nog steeds veel geheimen op de wereld zijn, zijn er vast veel wereld veranderende bedrijven die nog niet zijn opgericht.

Je kunt geheimen vinden als je ernaar zoekt.

Het geheim van monopolie? Concurrentie en kapitalisme zijn elkaars tegenovergestelde.

Uniek

Elk topbedrijf is uniek en er zijn een paar dingen die elk bedrijf bij de start goed moet doen. Ookwel 'de wet van Thiel': Een startup die bij zijn oprichting niet op orde is, valt niet te repareren. Het begin van dingen is bijzonder. Het begin verschilt kwalitatief van alles wat erop volgt. 

 

Als oprichter is het jouw voornaamste taak om die eerste dingen goed te doen, want op een wankel fundament kun je geen topbedrijf bouwen. Kies dus zorgvuldig een medeoprichter. Het liefst iemand die je al goed kent. 

 

Managers en bestuurders moeten verschillende rollen in een bedrijf spelen. Het is ook de reden waarom oprichters en beleggers van een bedrijf veel formeel vastleggen. Je hebt goede mensen nodig die met elkaar overweg kunnen, maar je hebt ook een structuur nodig om te zorgen dat iedereen op den duur op één lijn blijft.

Drie begrippen:

  1. Eigendom: Wie is de juridische eigenaar van de aandelen in het bedrijf?
  2. Bezit: Wie heeft feitelijk de leiding over de dagelijkse gang van zaken?
  3. Controle: Wie bestuurt de zaken van het bedrijf in formele zin?

Plus

  • Kies wijs een raad van bestuur van het liefst maximaal 3 personen.
  • Werk het liefst met fulltime personeel (zij zijn meer betrokken).
  • Geef de CEO het liefst een laag salaris (werkt positief door naar de onderste lagen).
  • Je kunt overwegen om personeel aandelen te geven van het bedrijf. Wel ontzettend uitkijken hoe je dit verdeelt. Zeker ook op lange termijn.
  • Zorg dat het onderling klikt. Tijs is je belangrijkste goed, dus besteed die positief.
  • Vind personeel dat oprecht aan de doelstelling wil werken en dezelfde interesses hebben. Per persoon een duidelijke rolomschrijving en maak samen een zeer toegewijde groep. 
  • Besteed aandacht aan het verkopen van jouw product en/of dienst via het juiste kanaal. Zoek een niche groep en bouw dan uit. 

Dé zeven vragen

Liefst alle zeven onderstaande vragen positief beantwoorden, maar zeker minimaal vijf:

  1. De technische vraag: Kun je een baanbrekende technologie ontwikkelen in plaats van stapsgewijze verbeteringen?
  2. De timing vraag: Is dit het juiste moment om dit specifieke bedrijf op te richten?
  3. De monopolie vraag: Begin je met een groot aandeel van een kleine markt?
  4. De personeelsvraag: Heb je jezelf met de juiste medewerkers omringd?
  5. De distributie vraag: Ben je in staat je product niet alleen te fabriceren, maar ook te leveren?
  6. De volhardingsvraag: Is je marktpositie over tien en twintig jaar verdedigbaar?
  7. De geheime vraag: Heb je een uniek kans ontdekt die anderen niet zien?

 

Als je met een bedrijf start dan zijn er honderd en één zaken waar je allemaal rekening mee moet houden. Ga er rustig voor zitten. Zet alles op papier. Bespreek het met verschillende mensen en ga ervoor!

Liefs, Marjolein

 

P.s.: Wanneer start jij met jouw eigen bedrijf? Nu, dus. Het is altijd het juiste moment.